Translate

14 listopadu 2011

Slavnostní menu

Včera byl v naší obci krmáš. Tento svátek má stejný význam, jako posvícení v Čechách. To znamená, že se sejde celá rodina a všichni se mají moc dobře, o což se zaslouží hostitelé. Jsou to většinou prarodiče, kteří se snaží utužit rodinu... Při velké rodině je to někdy naivně riskantní, ale já můžu říct, že se mi to letos celkem podařilo. Všichni byli spokojení. Podávala se kachýnka se zelím a knedlíkem, pro mladé dámy, kterým kachýnka nevoní, bylo připravené kuřátko s rýží, slepičí polévka s nudlemi. Jako moučník zabodovaly hraběnčiny řezy, kynuté svatební koláčky, pilo se Svatomartinské víno, káva, čaj....

Dovolte malou ukázku:


Hraběnčiny řezy jsou lahodná klasika

Pro ty, kteří je ještě nevyzkoušeli:

250 g másla ( Hery )
200 g cukru moučky
4 žloutky
450 g polohrubé mouky
1 prášek do pečiva

Náplň : strouhaná jablka ( cca 8 ks )
sníh ze 4 bílků
100 g moučkového cukru
vanilinový cukr
mletá skořice
rozinky, vlašské ořechy, strouhaný kokos

Vypracuje se těsto, ze kterého se oddělí 1/3, ta se uloží v chladničce. Těsto se vyválí a rzprostře na plech, posype se vanilinovým cukrem, rozinkami, nahrubo posekanými ořechy, nastrouhanými jablky, která pokryjeme kokosem, skořicí a sněhem, ušlehaným z bílků a moučkového cukru. Nahoru se nastrouhá zbytek těsta a vše se dá péct asi na 1/2 hodiny při střední teplotě ( až koláč nahoře zrůžoví ).
Tentokrát jsem vynechala kokos, rozinky a ořechy, nic se nestalo, ale na skořici se nesmí nikdy zpomenout!



Koláčky, svatební, posvícenské, jak si je kdo nazve...

Přiznám se, že jsem od narození improvizátor a většinu pečiva provádím bez receptů, jen tak "od oka". Donedávna jsem tyto koláčky vyráběla stejně. Ale, od té doby, co mám doma domácí pekárnu, to už je jiná. Tentokrát jsem opět použila recept na švestkové ( původně hanácké ) koláče, viz. můj článek z letošního září.

250 ml mléka
100 g cukru
100 ml oleje
2 žloutky
1 lžička soli
500 g polohrubé mouky
1/2 kostky droždí

Těsto jsem připravila v domácí pekárně (opět ji moc chválím!), po vykynutí vyválela a nakrájela na kousky, které jsem naplnila tvarohovou náplní, vytvořila kuličky, které jsem kladla na plech po 16 kouscích, na plechu jsem do každého malou naběračkou udělala důlek, koáček jsem potřela rozpuštěným máslem, do důlku jsem vložila kousek marmelády a ozdobila posypkou. Z uvedeného množství vyšlo 40 koláčků.


A slaná tečka nakonec, další klasika z lístkového těsta, jednoduchá, rychlá a chutná.






Ty ostatní dobroty jsem nestačila vyfotit, nebyl čas, ale vypadaly nádherně a chutnaly moc, už také nejsou...

Žádné komentáře:

Okomentovat

Za kaštany na Hukvaldy

Opět nastal čas kvetoucích kaštanů a kde jinde si tu jedinečnou atmosféru u nás užít?   V hukvaldské oboře najdete klid, tedy měli byste naj...