Translate

01 srpna 2011

Malé Svatoňovice

Před pár dny mě celkem příjemné rodinné záležitosti zavedly do 300 kilometrů vzdálených Malých Svatoňovic. Přeto, že jsme na místě pobyli jen necelé dva dny, snažila jsem se "porozhlédnout" po okolí, něco se dozvědět a samozřejmě fotit. Před tím jsem věděla jen, že tato obec má něco společného s rodinou bratří Čapků a když jsem zalovila hodně hluboko v paměti, vzpomněla jsem si na těžbu černého uhlí, která byla na počátku devadesátých let minulého století ukončena. Počasí nám přálo a já jsem se snažila zachytit pár prvků, typických pro tuto obec.


Centrum obce s kostelíkem a studánkou s léčivou vodou, ta se nachází v objektu s věžičkou vpravo od kostela. V kostele jsme se účastnili mše a zázračnou vodu jsme si vezli domů v lahvi..


Zde je zachycen příběh zázračné studánky a vysvětlení, proč se toto místo stalo poutním


Tady si může každý nabrat vody, kolik chce a je opravdu moc dobrá..


Kaplička-studánka je uzavřena mříží a uzamčena, podlahu pokrývá cca 15-20 cm vody, ve vodě je samozřejmě plno mincí...


Musela jsem se moc snažit, než se mi podařilo zachytit obraz Panny Marie Sedmiradostné, škoda, že nebylo možné zachytit celý interiér...


Malé Svaoňovice se tedy staly poutním místem. V Mariánském sadu se nachází sedm takovýchto kapliček a čtrnáct dřevěných křížů s vyobrazením křížové cesty, na jejím konci je umístěn Boží hrob


Kaple byla přístupná, uvnitř byla umístěna zasklená skříň s tělem Ježíše Krista, celá obložená araukarity. Podle moudrých knih jsou araukarity zkřemenělé malokarbonské kmeny stromů, které se v této oblasti nacházejí. Mají nahnědlou barvu a na jejich povrchu je patrná struktura dřeva. Uvnitř kaple nebyly pro focení podmínky, je to škoda...


A když už jsme u těch zkamenělin, narazili jsme na čerstvě upravený vstup do staré štoly, kterých je tu plno, ale fotka se nepodařila, tak alespoň tato tabulka...


Ale vraťme se ke slavným bratřím


Díky léčivé vodě vznikly v obci lázně kde působil jako lékař i otec bratří Čapků a zde se narodil Karel, starší Josef se narodil v Hronově. V objektu se nachází Muzeum bratří Čapků. První patro je věnováno tvorbě Karla, ve druhém jsou vystaveny obrazy Josefa Čapka.


Velmi mě zaujal tento starší opuštěný turista, ani nevím, jestli si prohlíží turistickou známku, razítka nebo mobil...


Dášeňka...


Můj úlovek nakonec!







Tento kraj je velmi malebný, plný zajímavostí. Za jeden den se nedá mnoho stihnout, tak alespoň něco málo...

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jarní pozdravení

Mám ráda jaro, léto i podzim. Zimu moc nemusím. Je mi zima, klouže to a málo svítí sluníčko a to je na mé psychice znát. Přestože dnešní slu...