Translate

15 listopadu 2010

Sláva velikánům, aneb nebojte se poezie !

Moji pravidelní blogoví návštěvníci vědí o mé snaze sehnat sbírku básní Maminka od Jaroslava Seiferta. Nakonec se mi to podařilo, ale předcházelo tomu pár prohlídek antikvariátů. V jednom obchůdku mi padl do oka tento skvost
KHM1
Knížečka mě zaujala, už jenom svým stářím
KHM2
KHM3
  V roce 1948 byla věnována jisté Martičce
KHM6
Chtěla jsem ukázat jiné, méně známé, nádherné  verše, ale  počáteční písmeno v tomto provedení bylo jenom zde a to se musí vidět
KHM5
Ilustrací není mnoho
bílé

Kniha neobsahuje jen Máj ale i další Máchovy básně a dokonce jeho prvotiny, psané německy.

Literaturu jsem milovala už jako dítě, ale nebyla jsem žádným horlivým milovníkem poezie.  Měli jsme na gymnáziu výborného profesora literatury, bylo to v 70. letech minulého století a on nás učil i o takových autorech, kteří byli v té době zkázáni, my jsme si to vůbec neuvědomovali, poznala jsem to teprve časem a on nám to připomenul až na nějakém setkání po letech.
Když jsem se začetla do Máje, přiznám se, že mi až lezl mráz po zádech, taková je to krása.  Mácha byl výjimečný člověk. Jeho životopis je velmi zajímavý. Mácha zemřel roku 1836, bylo mu 26 let. Dozvěděla jsem se, že jeho pravé křestní jméno bylo Ignaz, česky Ignác.

Na jednu věc nesmím zapomenout. Karel Hynek Mácha se narodil 16.11.1810. Zítra tomu bude 200 let.

KHM4
Tyto verše jsou v úvodu knihy. Existuje v dnešní době ještě pojem vlastenec? Mácha by se asi divil....


věneček

A na závěr prozradím, že se mi poezie začíná líbit, to bude asi tím věkem...

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jarní pozdravení

Mám ráda jaro, léto i podzim. Zimu moc nemusím. Je mi zima, klouže to a málo svítí sluníčko a to je na mé psychice znát. Přestože dnešní slu...