Translate

10 února 2015

Dýňové čatní



Můj článek by sice více slušel podzimu, ale proč si nezadýňovat v lednu nebo v únoru? Samozřejmě musí být k dispozici základní surovina, jinak to nejde. U nás doma je to každým rokem stará bolest. Na podzim velká úroda dýní, něco se rozdá, zbytek, který už nikdo nechce, jde do sklepa. Po novém roce, kdy dýně začínají postupně odcházet přirozenou cestou, se dohadujeme, co s tím...
Zvrat nastal, když jsem od kamarádky dostala na ochutnání jednu skleničku dýňového čatní. To byla dobrota! Hned jsem ji požádala o recept. S manželem jsme se společně pustili do díla. On byl hlavní šéf, já jsem prováděla degustace a vykonávala dokončovací práceUsmívající se. Zlikvidovali jsme tak hned několik dýní.



Kamarádka recept převzala z internetu a vlastně každé čatní je originál, protože suroviny jsme si upravili podle svého. Původní recept je na čatní z cukety, ale to by nebylo tak barevné.

Tady je:

dýně ( cuketa ) 1 kg oloupaná a zbavená semínek
papriky 2 kusy nejlépe červené, není podmínkou
cibule 250 g
česnek 3 stroužky,
čerstvě nastrouhaný zázvor 1 lžička
rozinky 4 lžíce
vinný ocet 250 ml ( dáváme ještě méně !!)
cukr 100 g
sůl 1 lžička
cayenský pepř 1 lžička
nové koření několik kuliček
koriandr podle chuti

Dýně ( cukety ) a papriky nakrájíme na malé kostičky, cibuli a česnek nasekáme nadrobno, vše dáme do hrnce, přidáme ostatní suroviny a vaříme za občasného míchání cca 40 minut. Horkou směs dáváme do malých skleniček, zavíčkujeme a obrátíme dnem vzhůru.

Já jsem po odstavení směs rozmixovala a naplněné, uzavřené skleničky jsem krátce zavařila klasickým způsobem. Je to jistější. V naší směsi chybí rozinky a koriandr, zato jsme přidali o něco více česneku a zázvoru! Ocet může být i obyčejný, ale vinný je lepší. V původním receptu bylo 500 ml octa, to je asi chyba, doporučuji přidávat po troškách a ochutnávat.
Čatní je dobré místo hořčice, pod maso nebo jenom tak na chleba.
Možná, že někomu leží ve sklepě také nějaká ta nevyužitá dýně, někdo si možná přijde pro recept na podzim. Určitě nebudete zklamáni.












Žádné komentáře:

Okomentovat

Za kaštany na Hukvaldy

Opět nastal čas kvetoucích kaštanů a kde jinde si tu jedinečnou atmosféru u nás užít?   V hukvaldské oboře najdete klid, tedy měli byste naj...